vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

VaspaRiga

Némi optikai tuning (touring Riga)

2022. június 21. - vermes tibi

Kb. egy éve nem írtam a blogra, ezalatt nem sok minden történt a VaspaRigával. Tervezgettem már egy ideje, legalább két éve, hogy megjavítom a teljesen merev elsővillát, csak visszatartott a munka aránytalanul nagy mértéke: mivel minden vezeték és minden bowden a kormánynál végződik, szét kell bontanom mindet, kivenni az első villát, vagyis szétbontani a fél motort.

Terveztem továbbá már egy ideje, hogy valami dobozfélét kellene felszerelni hátulra. Ezt a motort mindig hosszabb túrákra használom, úgyhogy e célnak megfelelően "touring-osítani" kellene. De nem akartam az összképet elrontani azzal, hogy a csomagtartóra felszerelek egy műanyag motoros dobozt. Ez azért sem volna jó megoldás, mert hosszú utakon, elzsibbadt fenékkel és lábakkal néha hátra szoktam ülni a csomagtartóra. Inkább valami oldaldobozra gondoltam, de hát a kapható oldaldobozok túl nagyok egy Rigára, nagyon kiállnak, meg drágák is. Szóval megint valami kreatív megoldásra volt szükség, s így született meg az ötlet: rakjunk fel hátra két marmonkannát!

Szereztem viszonylag olcsón két 20 literes kannát, odapróbáltam a motorhoz: ha úgy akarjuk felszerelni, hogy a lengéscsillapítón kívül essen, akkor nagyon kilóg oldalra. Úgyhogy nincs más hátra: be kell süllyeszteni a hátulját, egészen annyira, hogy a hátsó sárvédőig betolható legyen a kanna. Ez igényelt némi lakatosmunkát. A porbeles hegesztőmet nem igazán erre találták ki, ügyeskedni kellett, hogy ne olvadjon szanaszét a lemez, nem is lett szép az eredmény, de végül összehoztam valahogy.

dscn4784.JPG

dscn4785.JPG

dscn4787.JPG

dscn4789.JPG

Mint a képeken látszik, a kannákról levágtam a füleket és behegesztettem a kanna száját. A fülek tulajdonképpen maradhattak volna, de így kb. fél kilóval könnyebb lett az egyébként nem pehelysúlyú doboz.

Elkészítettem a másik dobozt is, lefestettem, fölszereltem és körbefényképeztem a motort. Időközben egy plexit is szereztem s ezt is fölszereltem az elejére - így már egészen "touringos" a kinézete.

dscn4810.JPG

dscn4811.JPG

dscn4812.JPG

dscn4813.JPG

dscn4814.JPG

dscn4815.JPGdscn4817.JPG

Az eredeti indexek így nem fértek el, szóval leszedtem őket és másikat szereltem fel, magára a dobozra, ahol eredetileg a kanna szája volt. Erről még nem készült kép, de majd pótlom.

És ha már szereltem a Rigát, sort kerítettem néhány további igazítanivalóra is. Kiszereltem az első villát, kikalapáltam belőle az alsó villarudat ás próbáltam kioperálni a csúszóperselyt, de nem nagyon sikerült. Nem maradt más választásom, megmelegítettem - így már kijött a megolvadt műanyag, csak hát a festék is leégett, úgyhogy újra kellett festeni a villát. Fent két helyen apró repedéseket is találtam, itt hegesztéssel megerősítettem.

dscn4801.JPG

dscn4802.JPG

dscn4804.JPG

dscn4805.JPG

A lerohadt gumiharmonika helyett újakat tettem fel. Még pár éve szereztem egy furcsa légszűrő dobozt: nem olyan elsárgult, mint szokott lenni, hanem mintha más anyagból lenne. Ezt is lecseréltem.

dscn4806.JPG

dscn4808.JPG

Végül újravezetékeltem az egész motort. Amikor átalakítottam akkumulátorosra, kétvezetékes (testfüggetlen) rendszert építettem ki, mert féltem, hogy a gyújtásrendszerrel közös testpont bezavar az akkus világításrendszerbe. Azóta rájöttem, hogy fölösleges volt félni ettől, s most átalakítottam egyvezetékesre a rendszert - ilyen módon a vezetékeknek majdnem a felétől meg tudtam szabadulni.

dscn4835.JPG

dscn4836.JPG

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesriga.blog.hu/api/trackback/id/tr4117863169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Silvinho 2022.08.22. 10:13:34

Hello
Hogyan lehet kivitelezni egy aksisra alakitást ezeknél a cccp vasaknál.

vermes tibi 2022.08.28. 12:32:22

Üdv!
Bocsánat, hogy későn válaszolok.
Ha visszaolvasol a régebbi posztok valamelyikében részletesen le van írva, de a lényeg: a gyári világító tekercs mindkét végét testfüggetleníteni kell, ez rámegy egy graetz hídra, s innen a plusz és a mínusz megy a 12V-os akksira. Itt a mínusz megy a testre. gyári generátornak elég kicsi a teljesítménye. úgyhogy a nagy fényerő érdekében elöl LEDes fényszórót kell használni, hátul maradjon az izzó (12V-os) a terhelés miatt. Az indexet meg lehet oldani egyszerű relével vagy ledekhez való villogó elektronikával - a relés/izzós rendszer elég gyorsan meríti az akksit, ezért mindkét oldalon az egyik izzót ledre érdemes cserélni. Babettánál is működik ugyanez, de ott még tekerni kell pár menetet a világító tekercsre, mert az kevesebb voltot ad le. Feszültségszabályzóra nincs szükség, mert nem termel olyan sok voltot egyik rendszer sem, ami már ártana a 12V-os akksinak.
süti beállítások módosítása