vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

VaspaRiga

A kuplungot piszkálom, számvetek, tervezgetek

2019. november 26. - vermes tibi

A Rigákon elég sok olyan dolog van, ami gyárilag nem sikerült a legjobbra, mondhatni, konstrukciós hiba. A VaspaRigán ezek közül elég sok mindent módosítottam:

- gyújtás: az eredetileg külső trafós megoldást belsőtrafósra módosítottam, a Terra kistraktor gyújtótekercse nekem bevált;

- porlasztó: a k35-ös karburátor olyan egyszerű, hogy nem tud elromlani, s ez olyan nagy előnye, hogy nem cserélném le semmilyen precízebb szerkezetre. Egyetlen hátránya, hogy hajlamos a túlmelegedésre - ezt én egy vastag bakelit közbetéttel küszöböltem ki;

- villamos rendszer: a gyári csak jelképes értékű, mert sem látni, sem látszani nem lehet tőle. Akkumulátorosra alakítottam át a rendszert; a 12V-os zselés akkut a gyári világító tekercs tölti. Elöl led világít, hátul nagyobb teljesítményű izzó. A féklámpát mindkét  fék működteti, ez is izzós. Az indexekhez Simson relét használtam, elöl izzó, hátul led világít;

- kuplung: a gyári megoldást röpsúlysora alakítottam. Maradt a két sebességfokozat. A kormányra fel kellett szerelni egy kart az indítókuplungnak. A kuplung egyébként bármikor visszacserélhető az eredetire s az indítókuplung bovdenjét átkötve az eredeti kuplungkarra, a hagyományos módon működhet a motor.

Ezeken kívül még egy csomó mindent módosítottam, de ezek csak apróbb átalakítások, és részben azért születtek, mert a gyári megoldáshoz nem volt alkatrészem, pl. hosszú kipufogó van a motoron, Verhovina-kormányt szereltem fel, amit egy pár Danuvia-bilinccsel magasabbra és előrébb toltam, stb.

Egy-két olyan dolog maradt, amivel nem vagyok megelégedve:

A kürt jelenleg nem működik. A gyári berregő is fel van szerelve, de csak dísznek. Egy kínai, egyenáramú kürtöt terveztem beszerelni, de egyelőre nem üzemképes. Az akku ugyan 12 voltos, de a generátor nem tölti fel rendesen 12 voltra - a feszültség megvolna, csak a generátor teljesítménye nem bírja, így a 12 voltos kürt nem szól. Szereztem 6 voltosat, ennek működnie kellene. Ugyanakkor a kürt nyomógombja is gondot okoz - a gyári Riga kürt-gomb a vázhoz testel benyomáskor, de ez nekem nem jó, mert testfüggetlenre alakítottam ki az elektromos rendszert. Szóval nem lehetetlen a dolog, de kicsit macerás bekötözgetni, és mivel nem létfontosságú (csengőt is szereltem a motorra, szóval a rend éber őrei nem találhatnak kifogásolnivalót a motoron), csak halogattam ennek rendbetételét. De most már illenék megcsinálni.

Legkomolyabb hiányosság a motoron az első lengéscsillapítás hiánya. Az eredeti csúszópersely az elmúlt ötven év során kikopott, nemrég meg akartam javítani, aminek az lett az eredménye, hogy most meg összeszorult az egész és ugyan nem kotyog, de nem is csúszik. Ezt is azért halogatom, mert túl sok munkával járna a megjavítása: teljesen lebontani az elejét, kiszerelni a villát, valahogy kiküszködni a villaszárat (roncsolásmentesen), felcsiszolni a perselyeket, lefesteni a villát ott, ahol levertem róla a festéket (mert egy ilyen munkánál biztosan sérül a festés), aztán összerakni. Talán a télen erre is ráveszem magam.

Az elmúlt napokban kicsit hozzápiszkáltam a kuplunghoz. Az új, esztergált kuplungharang óta kicsit kevéssé tapadnak ki a pofák, ezen próbáltam meg javítani úgy, hogy új kialakítású pofákat készítettem.

dscn3256.JPG

A régivel összehasonlítva:

dscn3259.JPG

Amint látszik, két dologban tér el a kettő: a kuplungagy tüskéinek támaszkodó rész korábban mindkét oldalán ugyanúgy volt letörve, most ez asszimetrikus. A fordulatszámot növelve a pofák kifelé elmozdulnak nekinyomódnak a harangnak, ami oldalra tolja őket, s a letörés miatt a pofák valamelyest beékelődnek a tüske meg a harang közé. Ha csökkentjük a motor fordulatszámát, a pofa kicsúszik a beékelt helyzetből és a másik tüskének nyomódik neki - itt azonban nem jó, ha beékelődik, mert azzal a motorfék hatását érnénk el (amíg a főtengely fordulatszáma annyira le nem csökkenne, hogy a kuplungrugók visszahúznák a pofákat a harangtól). A motorfék-hatás itt kerülendő, mert pl. kettesből egyesbe visszakapcsolva kellemetlen, balesetveszélyes lehet (mindez persze csak akkor fordulhatna elő, ha alapjáratra még vissza-nem-állt állapotban kapcsolunk vissza). Hogy ilyen ne fordulhasson elő, a képen az alsó pofa jobb oldali élét a másikkal ellentétes irányba törtem le, így ebben az irányban nem tud beékelődni, sőt, a fordulatszám-csökkenés mellett a harang toló hatása is középre, a harang csúszó felületétől távolodó irányba mozdítja.

A másik változás a korábbihoz képest: a Tomos-pofa teljes csúszófelületét meghagytam. S azon túl, hogy kb. 20%-kal nagyobb a tapadó felület, a pofák tömege is több lett, így még nagyobb erővel nyomódnak, tapadnak a harangnak.

dscn3257.JPG

Tegnap este raktam össze a szerkezetet s a sötéten már csak az udvaron tettem vele pár kört. Sok minden nem derült ki, azon kívül hogy működni látszik a dolog. Az volna a cél, hogy a 15-ös kis lánckereket 16-osra cserélném - ha normálisan tudna vele gyorsulni, akkor teljes volna a siker, mert a kényelmes 50-es utazósebesség is megvolna.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesriga.blog.hu/api/trackback/id/tr3015324948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása