vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

VaspaRiga

Röpsúlyt a Rigába! (4.)

2018. október 01. - vermes tibi

Hétvégén leeresztettem az olajat a VaspaRigából, beledobtam a kuplungpofákat, hogy szívja meg magát a parafa. Pár órával később lekaptam a deknit, leszereltem a régi kuplungot és feltettem az újat. Közben fényképezgettem, de egy képet sem tudok feltenni - készítettem egy rövid videót és memóriafelszabadítás végett töröltem minden képet a fényképező gépről, természetesen azokat is, amiket még nem másoltam át sehová. Mondtam én, hogy nem vagyok jó blogger. Úgyhogy csak a videót tudom bemutatni az első próbakörök egyikéről - íme:

A tapasztalatok:

A Babetta indítópofáit és dobját használtam, de a pofák nem valami erősek. Az eredeti Babetta rugók ide nagyon gyengék - rövidítettem őket és így előfeszítve szereltem be, de így is gyengék, alapjáratnál is kitapad a pofa a dobhoz. Nem nagyon, nem fékezi le a motort csak egy egész kicsit (a videón hallani, amikor egyesbe kapcsolok, kicsit csökken az alapjárat), de azért nem jó így, mert a pofa állandóan csúszik s így melegszik. Márpedig nem olyan anyagból van, ami jól tűrné a hőt. Az olaj nyilván hűti az egészet s menet közben jól kitapadva már nem csúszik, de pl. dugóban araszolva veszélyesen túlmelegedhet.

Olyan kuplungra van tehát szükség, ahol alapjáraton egyáltalán nem ér a dobhoz a pofa. Ez elvileg megoldható erősebb rugókkal. De úgy volna jó, ha egy bizonyos fordulatszámot elérve meg viszonylag gyorsan kitapadnának a pofák - nem súrlódna/melegedne/kopna sokáig. Ebből a szempontból meg nem volna jó az erős rugó.

Utánanéztem a neten, hogy ezt mások hogyan oldják meg. Az egyetlen analógia a Tomos blokkja lehet, mert szinte mindenhol máshol száraz kuplungot használnak. Szerencsére megtaláltam a kétsebességes automata Tomos blokk rajzát, ennek egy részletét ide bemásolom:

kepernyokep_2018-10-01_17-18-08.png

A 11., 12. és 13. számú alkatrészeket kell figyelni. Tomoséknál a 13. alkatrész egy nyereg és ezen ül fenn a három darab 11. számú pofa. A 12. számú alkatrész a pofák "tengelye". De itt nem arra a célra szolgál, hogy ezen a fix helyzetű tengelyen a centrifugális erőtől kinyílva kitapad a pofa - a 13. számú alkatrészen látszik, hogy ez a "tengely" elmozdul! Az egész pofa kicsúszik, nekifeszül a dobnak s a 12. számú alkatrész viszi át a mozgási energiát az agytól a pofákhoz. S ha a forgási irány az ábrán az óramutató járásával megegyező, az agy nútjainak szöge miatt a dobbal érintkező pofák rögtön be is ékelődnek! Ez a szerkezet tehát egy ötletes ötvözete a röpsúlykuplungnak és a szabadonfutónak. Ha a rugó elég erős, alacsony fordulatszámon semmiféle kapcsolat nincs, egy bizonyos fordulatszám fölött viszont amint a pofák a dobhoz érnek, "beékelődnek" s a rugó már nem tudja visszahúzni őket, csak ha lassabban kezd forogni a tengely mint a dob - vagyis ha leengedjük a gázt s a tengelyt lassítja a motorfék.

A Tomos kuplung ránézésre egyébként nagyon hasonlít a Babetta kuplungjához, mármint nem az indító szerkezethez, hanem a másikhoz, annak is a körrugós, alumíniumból készült fajtájához. A Rigában csak annyi hely van, hogy az indítódob fér el, s azt gondoltam, a körrugós pofák az indítódobban nem férnek el, ezért is nem ezzel kezdtem rögtön kísérletezni. Ma megnéztem és szerencsére tévedtem: most csak a ferodolréteg miatt nem férnek el benne, de mivel ferodol úgysem lesz rajtuk csak vékonyabb réteg parafa, éppen elférnek a belsejében. Szélesebbek mint a dob, de  annyi baj legyen - levágjuk a felesleget és kész.

dscn2411.JPG

A Babetta kuplungpofa tengelyes szerkezet; az egyik pontja elvileg fix. De ezen könnyen lehet segíteni: a képen berajzoltam az egyik pofánál hogy kb. milyen irányban kell kireszelni a furatát. Ez egyébként elég kényes művelet: minden horonynak precízen ugyanolyan irányúnak kell lenni; ha nagyon lapos a szög, nagyon beékelődik a pofa és végzetesen beszorulhat, ha nagyobb a szög, nem ékelődik be eléggé. Szóval ezzel majd még játszani kell.

S hogy ne passzoljon minden mindenhez: a Babettánál három pofa tesz ki egy kört, de nekem be kell iktatnom egy negyediket, mert a Riga kuplungban négy keresztrúd (vagy micsoda) van a kuplung belsejében és három pofa esetén az egyik mindig veszélyesen közel esne a pofák tengelyéhez. De hát ez apróság.

Voltam ma a motorosboltban, nem volt nekik Babetta pofájuk (ej de szép mondat ez!) de rendeltek. Ezeket garnitúrában, hármasával árulják, úgyhogy vennem kellett hat darabot, hogy meglegyen a négy. 

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesriga.blog.hu/api/trackback/id/tr7414275281

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása