vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

VaspaRiga

Lengyel, orosz spanyolviasz

2019. november 04. - vermes tibi

Miközben kísérleteztem a röpsúlykuplung kialakításával, a neten nézelődve azt találtam, hogy az ötlet (Riga+röpsúly) az oroszok fejében már korábban megszületett; a Wagner család már évekkel korábban kikisérlezetett egy hasonló megoldást. A próbálkozásaikat ebben a videóban foglalják össze:

 Pár napja a Komar fórumon belinkelt valaki egy  videót, ami azt bizonyítja, hogy a lengyelek ebben a témában mindenkit kielőztek: létezett olyan Komar 1-es, ami gyárilag röpsúlyos volt!

 A különbségek a szerkezetek között:

- Wagnerék a beindítást kétféleképpen oldották meg. Egyik motorjukra a lendkeréknél egy berántó mechanizmust szereltek. Ez praktikus, de nem túl elegáns megoldás. Egy másik kísérletnél a kuplung agy része és a kuplungkosár hátlapja egymásba reteszelhető. Ezzel a megoldással én is kísérleteztem, de nekem nem vált be: a kuplungkar behúzásával nem mozdul annyit az agy rész, hogy normálisan egymásba csúszhasson a reteszelő rész, másrészt berúgáskor olyan gyorsan forog a kosár, hogy nincs ideje a retesznek összekapcsolódni, rögtön szétugrik.

- Wagnerék a pofák csúszófelületével nem vacakoltak annyit, mint én. Kétféle felülettel dolgoztak, először valami fehér műanyagot csavaroztak a pofákra, aztán simán a fém felület maradt a csúszó felület - így fém csúszik fémen. Véleményem szerint mindkét esetben kérdéses a pofák tapadóképessége.

- A lengyelek megoldása egészen hasonlatos az enyémhez - a kuplungagy kialakítása miatt ők három pofával dolgoztak. A beindítást is úgy oldották meg, mint én: a kuplungkar nem reteszel, hanem összeszorít (bár erről pontos leírást vagy képet nem találtam, szóval azt nem tudom, használtak-e, s ha igen, miféle lamellát).

- Ami lényeges különbség: Wagnerék is és én is, a sebességváltót érintetlenül hagyták - de a lengyelek lebutították a rendszert: csak a kettes fokozat maradt meg.

silnik_sh_07.jpg

 silnik_sh_02.jpg

 - Ami viszont nagyon jó a lengyeleknél: összekötötték az indítókuplung és a dekompresszor bovdent. Indításkor behúzzuk a kart, megpörgetjük a főtengelyt - most könnyű, nem fog megcsúszni a nagy kompresszió miatt - majd kiengedjük s a lendülettől továbbpörgő motor beindul.

Ez lesz tehát a következő átalakítás a VaspaRigán!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesriga.blog.hu/api/trackback/id/tr4915287162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása