vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

VaspaRiga

Új tervek - röpsúlyt a Rigába! (1.)

2018. szeptember 24. - vermes tibi

A legutóbbi börzén kitettem az ELADÓ feliratot a Rigára, de nem volt érdeklődő. Mondhatjuk, hogy a nyakamon maradt, amit én nem is nagyon bánok, mert csak szükségből, helyhiány miatt akartam volna megválni tőle.

Közben már új projekteken dolgozom fejben, melynek alapja egy 210-es Babetta lesz/lenne - de ilyet (aminek működik a váltója) nem sikerül szerezni, mert a 150km-en belüli eladó motorok 90%-ának rossz vagy lebutított a váltója, a maradék meg kb. kétszer annyiba kerül, mint amennyit én rá szeretnék szánni. S mikor siralmas helyzetemről panaszkodtam épp a feleségemnek, ő óvatosa megkérdezte: de hát hová tennéd?

Szóval higgadtabb fejjel átgondoltam a dolgokat. Új motorra épülő projekt elnapolva, s addig is "abból főzök, ami itthon van".

- Van egy Starom, amin a villanyrendszert meg néhány apróságot kell rendberakni, hogy üzemképes legyen

- Van egy Babetta blokk, ami a lányaim játszós motorjában van, de ha sikerülne életet verni bele, át lehetne rakni a Verhovettába, mert azé sem tökéletes.

- Egy régebbi posztban vázoltam két elképzelést, s ezek közül a második (ott tévesen Mechwart Rigának neveztem, röpsúly kuplungra gondoltam, s ezt nem Mechwart találta fel) újra megragadta a fantáziámat.

Ott arról írtam, hogy a Babetta röpsúlykuplungját össze kellene építeni a Riga blokkjával - aztán arra jutottam, nem lenne életképes a rendszer, mert a visszakapcsolásnál az indítópofák kitapadnának és ledarálódnának a váltó fogaskerekei.

Emlékeztem rá, hogy láttam már hasonló megoldást a Wagnerland.ru oldalon. Wagnerék is kísérleteztek vele, most azt hiszem, a negyedik változatnál tartanak. Sajnos orosz nyelvű az oldal, és a guglifordító nem ismeri a szakszavakat, de a képek és videók alapján némi logikázás után rá lehet jönni, hogy mi hogy működik. Egy egyszerű röpsúlyt tettek a kuplung belsejébe - ha felpörög a motor, zár a kuplung és forog a kerék. A váltó is megmaradt természetesen. A kuplungkar, a kinyomó és az egész szerkezet azért maradt meg, mert a motor beindításához kell: reteszeli a kuplungszerkezetet, így be lehet rúgni/pedálozni a motort. Utána kireteszeljük, tovább nincs szükség rá.

Nem bonyolult szerkezet, ha van az embernek otthon egy esztergapadja, egy délután össze lehet dobni az egészet. Nekem viszont nincs esztergám, úgyhogy kicsit furfangoskodni kell.

Feltúrtam az alkatrészeimet és összeszedtem, amire szükségem lesz:

dscn2270.JPG

Egy Riga kuplung kell hozzá és egy Babetta kuplung, annak is az indítópofái és a hozzá tartozó dob. Azért ezt a dobot használom, és nem a Babetta hárompofás dobját, mert annak túl nagy az átmérője és nem férne el a dekni alatt.

A többit akár "no comment" stílusban is feltehetném, hiszen a képek magukért beszélnek. Levágtam, leköszörültem a felesleget.

dscn2271.JPG

dscn2273.JPG

dscn2288.JPG

dscn2291.JPG

dscn2294.JPG

dscn2296.JPG

dscn2297.JPG

dscn2298.JPG

A Babetta dob három levágott szegmensvezető tengelye pont akkora, hogy a két röpsúly tengelyeként fel tudom használni:

dscn2301.JPG

dscn2312.JPG

dscn2277.JPG

dscn2278.JPG

dscn2280.JPG

dscn2286.JPG

dscn2285.JPG

Egy apró probléma adódott: a dob palástja keskeny s az indítópofáknak így csak a fele ér hozzá.

dscn2310.JPG

A pofákon belül eső lemez alkatrészt be kell süllyeszteni a dobba. Tegnap este már nem méricskéltem, csak nagyjából rajzoltam két kört, ahol körbe kell furkálnom és reszelnek (eszterga híján) a dobot és a lamellát, hogy egymásba tudjanak csúszni.

dscn2313.JPG

Most meg megyek, veszek egy tűreszelő készletet.

A ferodolos pofák persze csúszni fognak olajos környezetben, úgyhogy a ferodolt majd el kell távolítani és parafát kell felragasztani a helyére.

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesriga.blog.hu/api/trackback/id/tr1714259565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása