Nem sok időm volt mostanában a szerelésre, leginkább csak este, a gyerekek lefektetése után jöttem ki egy fél-, egy órára. Így aztán a munka mennyisége és minősége sem lett valami látványos, főleg azért nem, mert egymás után jöttek elő az újabb és újabb problémák. Vagy mondjuk inkább úgy, most ütközött ki az elmélet és a gyakorlat közti különbség.
Szereztem Babetta pofákat. Kiderült, hogy a pofákat rögzítő tengely közelebb van a kuplung középpontjához, mint gondoltam, ez nem jó hír mert így a Riga kuplung négy keresztrúdja nagyon útban van neki. Kivéve ha épp ezt a négy keresztrudat használjuk tengelynek. Ezzel csak az a baj, hogy jó egy mm-rel kisebb a keresztrúd átmérője mint a pofákban lévő furaté. Szóval nem ideális, de végső soron nagy gondot nem tud okozni ez a kotyogás, hiszen egyébként sem lesz itt fixen rögzítve a pofa, hiszen a furat ki lesz reszelve egy irányban, hogy a centrifugális erő hatására kintebb tudjon csúszni az egész pofa.
Szóval, több lépésben haladva lefűrészeltem és lereszeltem négy pofáról a felesleget.
A ferodol helyére kerestem valami más anyagot. A parafa önmagában nem jó - a csúszástól átmelegszik, elszenesedik, szétforgácsolódik. Egy parafaboltban árulnak nagy kopásállóságú gumi/parafa anyagot, ezzel próbálkoztam. 4mm-es lapban árulják, szóval ugyanolyan könnyű dolgozni vele mint a parafalappal. A pofákon lévő ferodol rétegből fent hagytam egy-egy csíkot, ez arra való, hogy megakadályozza a felragasztott anyag elcsúszását.
Még egy apróságon módosítottam: a reteszelő pöckök, mivel kb. ugyanolyan szélesek mint a nút amibe illeszkedniük kell, elég nehezen akadtak be a helyükre. Lereszeltem ezeknek az egyik sarkát - a képen az elülsőn látszik, milyen volt eredetileg, a hátsón, hogy milyen lett később mindkettő.
Az utángyártott körrugó sokkal gyengébb, mint az eredeti. Hogy elég erős legyen, megrövidítettem. Ennél többet már nem nagyon lehet levágni belőle, mert már nagyon meg van nyúlva és már alig lehet a helyére rakni.
Nem is részletezem sokáig: összeraktam de nem működik jól.
Hamar kitapadnak a pofák, ennek egyik oka a még-mindig-nem-elég-erős rugó valamint a könnyen tapadó csúszófelület, a gumis parafa. Erről egyébként az is kiderült, hogy lehet, hogy tényleg olajálló abban a tekintetben, hogy nem oldódik szét az olajban, de megdagad olaj hatására - vagy a parafa, vagy a gumi, vagy mindkettő. A képeken is látni, hogy egyenetlen és morzsolódásra (kissé) hajlamos lett. Szóval ez az anyag nekünk biztos nem lesz jó. De ez a kísérlet is arra mutatott rá, amit már az előző is sugallt: valami kemény, erős anyag kell ide.
Az előző poszt képeinél is látni egy körgyűrűt, ami arra szolgál, hogy a kuplung összeszerelése után a két (egykori) lamellát olyan távolságban tartsa egymástól, hogy a pofák elférjenek és mozogni tudjanak közöttük. Ez a körgyűrű nem funkcionál tökéletesen, több baj is van vele. Egyrészt nagyon keskeny anyag, ha kicsit félrehajlik, már nem tartja a megfelelő távolságot. Vastagabb anyag sajnos nem fér el itt. És hajlamos is a félrecsúszásra, mert a kuplungkosár töve kissé íves és ezen az íven kifelé csúszik a körgyűrű alja. Próbálom képen is megmutatni, de a kép is elég rossz minőségű, szóval lehet, hogy ettől nem lesz világosabb a dolog.
Szóval ez a másik probléma, amit még meg kell valahogy oldani. Most mindig kicsit csálén áll a két lamella: az egyik oldalon kicsit szorítja a pofákat, a másik oldalon meg hagy nekik egy kis kotyogást.
Eltelt pár nap és egyre határozottabban arra jutottam, hogy a csúszófelület ideális anyaga a bakelit. Kopásálló, bírja az olajat és a hőt, a Riga kuplunglamella is bakelitből van... Van is itthon 1,5mm-es bakelit lapom - csak éppen fogalmam sincs, hogyan rögzítsem a pofákra. Nem hajlik olyan könnyen, mint a parafa, szóval lerúgja magát. Ahhoz meg túl vékony, hogy pici süllyesztett fejű csavarokkal csavarozzam fel...
És akkor jött egy ötlet, ami megint határtalan zsenialitásomat bizonyítja:
Mi lenne, ha az egész pofát bakelitből készíteném?
Itt megint eljutotta ahhoz a gondolathoz, hogy esztergával könnyebb lenne az élet. De egy kis furfanggal így is boldogulni lehet.