vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

VaspaRiga

Szaporodik a Rigában az idegen anyag

2019. március 24. - vermes tibi

A röpsúlyosításnak akkor van igazán értelme, ha a láncáttételen is módosítunk. Egy jól működő röpsúllyal el lehet indulni és jól lehet gyorsulni akkor, ha az áttétel miatti végsebesség 35-40 km/h (lásd egysebességes Babetta) - s innen kettesbe váltva a végsebesség elvileg 70 körül lenne, s ami fontosabb: az utazósebesség is valahol 50 körül/fölött.

Az áttételen tehát változtatni kell, s ennek más kismotorok esetében a legegyszerűbb módja a kis lánckerék nagyobbra cserélése. Simsonhoz pl. árulnak többféle kis lánckereket, 11-től 18-fogúig.

Rigánál ez nem megy ilyen egyszerűen. Ismereteim szerint egyféle lánckerék létezik, a gyári 14 fogas. Nem is hallottam róla soha, hogy bárki változtatott volna ezen: kisebbel az eredetileg sem éppen szédítő végsebesség csökkenne, nagyobb lánckerékkel meg ugyan gyorsabb lenne a motor, de még nehezebb lenne az egyébként sem könnyű elindulás, és a két sebességfokozat közötti áttételréssel sem tudna megküzdeni a motor.

Szóval a kis lánckerék megnagyobbításának problémáját is nekem kell megoldanom. Szerencsére egyáltalán nem ördöngösség. Főleg ha van kéznél egy jó esztergapad. Nekem nincs, de így is megoldható (azt hiszem).

Ami kell hozzá: egy Riga lánckerék és egy Simson 51-es lánckerék.

Van itthon egy brutálisan lekopott Riga lánckerekem, eddig műhelydísz volt s azt volt hivatott hirdetni, hogy egy Riga igenis képes annyi kilométert futni, hogy így elkoptasson egy lánckereket.

dscn2545.JPG

Beszereztem egy Simson lánckereket is. Tulajdonképpen többet is, mert nem lehet tudni előre, hogy milyen lesz az optimális áttétel - van egy 15-ös, egy 16-oa és egy 17-es lánckerekem.

A terv a következő: a Riga lánckerékből csak az agy rész marad, amit átalakítok olyanra, hogy rá lehessen húzni a Simson lánckereket. Ez a két rész nem lesz fixen egymáshoz rögzítve, a Simson lánckereket a tengely anyája és egy alátét tartja a helyén - így bármikor egyszerűen cserélhető lesz, szóval az áttétel megváltoztatása csak pár perces munka lesz.

Először is, le kell flexelni a Riga agyáról a lánckerék részt.

dscn2550.JPG

dscn2551.JPG

 dscn2552.JPG

 dscn2553.JPG

 dscn2554.JPG

 Ezek után befogjuk a cuccot az esztergába, s a flexelt végét leesztergáljuk akkora átmérőre mint a Simson lánckerék belseje, majd két oldalt leköszörüljük. Eszterga nélkül meg ügyeskednünk kell: szépen körbeköszörüljük a cuccot, törekedve arra, hogy középpontos legyen.

dscn2559.JPG

 Még nem készültem el vele, mert nem volt rá időm; most kb. félúton járok.

Összeszerelésnél először az agyat feltesszük a tengelyre, aztán az agyra rátoljuk a Simson lánckereket, majd egy jó nagy átmérőjű alátét következik, aztán az anya.

Folyt. köv.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesriga.blog.hu/api/trackback/id/tr6014713007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása