vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

VaspaRiga

Alapelvek

2017. december 29. - vermes tibi

Már tervezem egy ideje, hogy összefoglalom, felújításaim és átalakításaim során mit tekintek alapelveknek, de eddig még nem került rá sor, mert... hát, mert általában nem sok minden mondanivaló van róla. A VaspaRiga esete némileg más, mit máskor, szóval most itt az alkalom, hogy leírjak mindent a témáról, az általános alapelveket és a VaspaRigára vonatkozókat.

Szóval.

A legfontosabb: nem műalkotásokat készítek, hanem használati tárgyakat. Gyakran van úgy, hogy a motorépítő megálmodik valamit, aztán elkészíti, de a végeredmény használhatatlan lesz vagy legalábbis a közúti forgalomban legálisan nem használható. Ennek én nem sok értelmét látom, mert bár vonzó dolog lenne szabadjára ereszteni a fantáziát és a flexet, de nekem mániám, hogy ha valamibe munkát fektetünk, akkor annak legyen valami értelme, valami haszna.

Az átalakítások Bibliája a KÖHÉM. Vagyishát az esetek túlnyomó többségében. Nem csinálok olyan átalakítást, ami a KÖHÉMben foglaltak szerint tilos. Pl. mindig van sárvédő a motorokon, s nem csak "jelzés értékűre vágott", hiszen ez kötelező tartozék. Az indexeket nem teszem a lámpához közel, mert nem szabad - inkább lógjon ki, de legyen szabályos. Egyedül a fényforrásokra vonatkozó szabályokat nem mindig tartom be - mert ezt ésszerűtlen sőt életveszélyes lenne. Egy Babettának például nincs használható világítása, sem látni sem látszani nem lehet a gyári rendszerrel. Általában ledes fényforrásokat használok, amik nem szabályosak, használatuk nem engedélyezett - de legalább normálisan világítanak. 

A VaspaRiga esetében ezeken túl néhány speciális dolgot is meg lehet fogalmazni:

Eredetileg úgy terveztem, egy rat motort építek. Egyébként ezt a stílust rosszul szokás használni, hiszen a hot rod stílus jellemzőivel rendelkező motorokat szokás a magyarok földjén ratnek nevezni. A rat lényege eredetileg az agyonhasználtság, elnyűttség s a filléres, ronda kivitelű javítások (általában motorok). A hot rod az ültetett, rozsdás vagy csak alapozóval lekent, feltuningolt régi gép (általában autó). A manapság ratnek nevezett Schwalbek tehát valójában hot rodok. Ténylegesen rat motorokat is láthatunk, csak azokat senki nem nevezi ratnek - a dolgozós vagy tanyára járós Simsonokat.

Azt terveztem tehát, hogy a Rigát meghagyom olyan lepukkantnak, amilyen volt, csak motorikusan és szerkezetileg javítom fel. A tervezett gépet én is ratnek kezdtem el nevezni - nem egészen pontosan, de némileg pontosabban, mint szokás.

Aztán mégis szakítottam a tervvel. A rozsdát ugyan szépnek találom, de ha valami rozsdás, az tönkre fog menni, márpedig a felújításnak mégiscsak az a célja, hogy valami, ami rossz volt, jó legyen, s lehetőleg tartósan.

A felújítás során aztán előjöttek apróságok. A Riga váza pl. sok helyen kráteresre van rozsdásodva. Ezt normális felújítás vagy restaurálás esetén ki kell glettelni, el kell tüntetni. Én viszont meghagytam ezeket. A rozsdakráterben munka van, évtizedek lassú munkája. Ez valahogy mégiscsak tiszteletre méltó, olyan, mint a bronz szobron a patina. Múltat ad a gépnek. Nem tüntettem el ezeket: lefestettem, s így jól látszik a festék alatt.

dscn1429.JPG

A tankon lévő horpadásokkal ugyanez a helyzet. A restaurálás lényege, hogy a gyári állapotra hozzunk egy gépet - vagyis eltüntessük a múltját. Amit én csinálok, az ennek némileg az ellentéte: felújítok, de úgy, hogy a gép múltja megmaradjon. Persze ha valami használhatatlanul tönkrement, akkor azt cserélni kell, de a horpadások, rozsdamaródások a motor karakterét alkotják, ezt meg kell őrizni.

A restaurálásnál minden csillog és villog. Újrafestett és fényezett, újrakrómozott alkatrészek jellemzők. Az én felújításomnál amennyire lehetséges megszabadulok a csillogástól. Matt fehérrel festek és a krómozott s megrozsdásodott alkatrészeket horganyoztatni fogom, s ez matt szürkésfehér színt ad. A horganyzandó alkatrészeket drótkorongozom s nem csiszolom ki a rozsdakrátereket. Horganyzás után ezek szépen megmaradnak. A horganyzó majd biztosan csodálkozni fog, hogy mit vittem oda, de majd valahogy elmagyarázom neki, hogy nekem épp ez a célom: rozsdarágta alkatrészeket akarok.

dscn1436.JPG

Update:

Hát, van az elmélet, meg van a gyakorlat - s olykor a kettő nem fedi tökéletesen egymást.

Szándékomban állt megszabadulni a krómozott alkatrészektől, de az korán kiderült, hogy ez nem fog maradéktalanul teljesülni. A kerekek esetében (mivel nem akartam újrafűzni) két lehetőség volt, vagy a rozsdásat rakom vissza vagy a krómozottat. A krómos ment bele - mert mégiscsak felújítunk vagymi. Aztán ma kiderült, hogy nem csak a kerekek fognak csillogni. Elmentem ugyanis a galvanizálóba, vittem a cuccokat. Csóválták a fejüket a mesterek, nem tetszett nekik a rozsda. A kipufogót látva rögtön mondták, hogy na, azt nem. Megkérdeztem, miért nem, s teljesen logikus volt a válasz, amit kaptam: a kipufogóról leégne a horgany.

Szóval, így állunk: a kipufogót kiégettem, ledrótkorongoztam, de úgy látszik, fölöslegesen. Ezt így most nem rakhatom vissza, valami felületvédelem kell neki - vagy lekrómoztatom, vagy lefestem. Egyik sem szimpatikus megoldás.

Végülis másképp oldódott meg a dolog: előkerestem a Verhovina kipufogóját. Ez hosszabb, mint a Riga 4-é, de gond nélkül fölszerelhető. Viszonylag jó a krómozás még rajta - szóval ez is csillogni fog.

S itt adtam fel a "matt" elveimet: hát akkor csillogjon, mitbánomén!

Előkerült egy hibátlan krómozású könyökcső, egy csomagtartó (Riga Deltáé volt) meg a Verhovina szintén makulátlan ragyogású kormánya. Így aztán csak kevés horganyzott alkatrész lesz rajta: az első sárvédő pálcája (ez eredetileg festett volt), a lámpa és a fék- s kuplungkar.

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesriga.blog.hu/api/trackback/id/tr6713532723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása