Elkezdtem szétszedni a Rigát. Eredetileg csak annyira akartam megbontani, amennyire szükséges ahhoz, hogy szerkezetileg rendbe rakjam - tehát pl. a hátsó villát és hátsó sárvédőt, csomagtartót nem akartam bántani, mert azok jól vannak úgy. Az első villát sem akartam szétszedni, de sajnos ki vannak kopva a teleszkóp csúszóperselyei, szóval mégiscsak szét kellett szedni. Szerelés közben pedig elbizonytalanodtam. Tényleg egy rat Rigát akarok én csinálni ebből?
Az a baj a rat stílussal, hogy nem minden motorból lehet rat bike-ot csinálni. Kis motoroknak egyszerűen nem áll jól. Segédmotorokból nem is szokás ilyet csinálni, talán csak a Schwalbe a kivétel - de valójában a rat Schwalbe sem rat Schwalbe.
A rat stílusnak a lényege az agyonhasználtság. Nyúzzuk a motort, mint használati tárgyat és nem gondoskodunk róla. Ha valami tönkre megy rajta, a lehető legegyszerűbb módon, a kéznél lévő anyagokkal megjavítjuk, lehetőleg jó rondán. Pl. ha kitörik a blokkdenkiből egy darab, valami alulemezt, régi rendszámtáblát odarögzítünk kábelkötegelővel vagy popszegeccsel. A gép elkezd rozsdásodni, de nem teszünk ellene semmit. Le sem mossuk soha a motort. Esetleg ráaggatunk mindenféle szemetet dekorációnak vagy "jó lesz még valamire ez a drótdarab" indokkal. Így a szép motorból lassan lestrapált ronda motor lesz - ami egy idő/mérték után már szép lesz, legalábbis bizonyos szempontból.
A magyarok földjén ezek alapján elég sok rat segédmotor létezik; a kosmotorok jelentős része minden felsorolt kritériumnak megfelel. Mégis, a kocsmák előtt álló rozsdás, szutykos Simsonokat, amikről lerohadt a lengéscsillapító- meg láncvédő gumi, senki nem tekinti rat bike-oknak. Az csak egy lepukkant Simson. Így aztán a rat stílusban hagyott/épített Riga sem lenne különleges, s csak igen kevesen ismernék fel benne a rat style szépségeit. Pedig ez a Riga tényleg, eredeti módon lenne rat - nem úgy, mint a ratnak nevezett rozsdásított Schwalbek, amiken látszik a szándékos átalakítás, s alaposan össze van keverve a rat style a hot rod stílussal.
Szóval még kicsit bizonytalan vagyok, de alighanem kihagyom a rat bike periódust a normális felújítás előtt. Most sokkal valószínűbbnek tartom, hogy egy "szép" Rigát csinálok belőle. Nem hagyom rozsdásan, hanem szépen lefestem, méghozzá fehérre. Mattfehérre, vagy selyemfényűre, semmiképp sem csillogósra. A krómozott alkatrészeket meg lehorganyoztatom. Olcsóbb is, mint a króm, és a fehér mellett jól fog mutatni.