A blokkot kikaptam a motorból, szét is szedtem. Sajnos nem tökéletes állapotú - de azt hittem, ezt könnyen meg fogom tudni oldani.
Arról van szó, hogy egy S 52-es pedálos blokk van a Rigában, nekem meg van egy W 58-as (ez nem W hanem cirill S, csak azt nem tudom leírni) blokkom, s azt gondoltam, a kettőből építek egyet. Lényegi különbség nincs a kettő között (természetesen a berúgókar/pedál rendszert kivéve), annyit fejlesztettek Rigáék, hogy a sebességváltót un. kiskörmösről nagykörmösre váltották (erről majd később még írok), de ezen kívül lényegében ugyanaz a kettő. Én az s 52-es blokkot akartam megtartani, pedálosan, a sebességváltót ki akartam cserélni, meg persze a többi alkatrészekből is a jobb állapotúakat akartam összeválogatni, s ehhez jönne még az "új" főtengely meg egyéb új kuplung alkatrészek. Csakhogy az s 52-es blokkal van némi probléma.
A jobb oldali blokkfélből ki van szakadva egy darab, hátrébb, a fogaskerék tengelyének irányába nézve is látszik egy repedés, és a blokk elején is van egy jókora.
Gondoltam, nem baj, a másik blokk jobb blokkfelét használom fel. Csakhogy, mint kiderült, nem lehet. A Riga gyárban ugyanis az évek során mégiscsak változtattak valamennyit a blokkokon - technikai változást ez nem hozott, de legalább nem csereszabatos a két típus blokkfele. Mutatom:
A karburátor alatti "benzintálca" méretét megnövelték. Nem tudom tehát összerakni a két különböző blokkfelet.
Több megoldás létezhet a problémára:
1. Összerakom az eredeti S 52-es blokkot és befoldozom a lyukat. Vágok egy odavaló alulemez darabot és popszegeccsel rögzítem. Szimpatikus ez a megoldás akkor, ha rat bikeot készítek - ennél eredetibb "stíluselem" nem létezik. A baj csak az, hogy idővel szeretném normálisan felújítani a motort, s akkor ez már nem illik oda.
2. Befoldozom alulemezzel, s így használom a felújításig. Addig meg szerzek egy jó állapotú blokkfelet. Ezzel az a baj, hogy nem tesz jót a blokknak a sok széthúzás, fölöslegesen nem bontanám meg. Arról nem is beszélve, hogy széthúzás esetén a szimeringeket biztosan cserélni kellene s a csapágyak sem biztos, hogy egészségesen élnék túl.
3. Az W 58-as blokkot rakom össze, csak átépítem pedálosra. Tegnap este már nem volt időm megnézegetni a blokkot, hogy ez mennyire lehetséges. Ez volna a legjobb megoldás, a kérdés csak az, hogy a Riga gyárban dolgozó elvtársak fejlesztései mennyire teszik ezt lehetővé.