vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

VaspaRiga

Blokkolás

2017. október 14. - vermes tibi

Ma végére jártam a dolognak, hogy össze lehet-e építeni egy S-52-es és egy S-58-as blokkot, pontosabban, hogy egy S-58-as blokkot át lehet-e alakítani pedálossá (vagyis lehet-e csinálni belőle S-57-est - hogy teljes legyen a zűrzavar).

Az S-52-es blokkot már régebben szétszedtem. A blokkfelek repedtek, mint korábban írtam, a dugattyú berohadva, egy napig ázott WD-40-ben.

dscn1084.JPG

Az S-52-es a Riga eredeti, 1969-es blokkja volt, az S-58-as 1978-as gyártmány. A henger frissen fúrva, új dugattyú és gyűrűk, kb. három-négy kilométert futottak.

dscn1086.JPG

Ezt a blokkot is szétkaptam már korábban. Próbáltam utánanézni a neten, hogy mi a különbség a két blokk között, találtam is róla némi információt a Riga.hu oldalon, de képek nélkül és nem volt túl részletes a leírás. Utánajártam hát magam a dolognak.

Azt már egy korábbi posztban leírtam, hogy az S-52 és S-58-as blokkfelek nem építhetők össze egymással, mert a karburátor alatti "csepptálca" kialakításánál nem illeszkednek egymáshoz. Tovább kerestem a különbségeket.

dscn1159.JPG

A bal oldali, megtisztított az 58-as blokkfél, ezt szándékozom összerakni. Néhány apróbb, lényegtelen eltérésen túl két lényegesebb különbséget találtam. A blokkok kép szerinti jobb oldalánál (ahol a jobb blokkfélből kiáll egy lefúrt fejű csavar) van egy horony kialakítva, ahová a racsni rugójának a vége van rögzítve. Ez nem igazán rugó, de ez a neve az alkatrész katalógus szerint: "rugó a racsnihoz". A másik különbség, hogy a pedáltengely az S-52-es blokknál a tövénél lépcsőzetesen be van mélyítve.

A másik blokkfeleket összehasonlítva ezt látjuk:

dscn1160.JPG

Itt a blokk hátulja (a képen felül) kialakításában jól látható a különbség: korábban (S-52-nél) lépcsőzetes volt ez a rész, a berúgó szerkezet visszahúzó rugójának viszont kellett a hely, és kibővítették ezt a részt. A racsni rugóját ennél a blokkfélnél kell beakasztani, ennek a helye a jobb oldali S-52-es blokknál kicsit fentebb van, a másikon lentebb. Más lényegi különbség nincs.

A racsni rugója okozott némi fejtörést. Az S-52-es blokkon a helyére téve így néz ki a beakasztandó rész:

dscn1163.JPG

Az S-58-asnál viszont így. Látszik, hogy alig ér be a vége a horonyba, s ez így nem tűnik biztonságosan rögzítettnek:

dscn1165.JPG

Már azon kezdtem gondolkodni, hogy hogyan tudnám meghosszabbítani a rugót, hogy rendesen beérjen a helyére, amikor rájöttem, hogy itt semmiféle probléma nincs: két blokkot építek össze, s össze kell válogatni mindkettőből a megfelelő alkatrészeket. A berúgó tengelyen is van ugyanis ilyen alkatrész - kiszereltem mindkettőt, egymás mellé tettem. A jobb oldali volt az S-52-es blokkban, de nekem a másik kell, ami eredetileg a berúgó tengelyen volt.

dscn1178.JPG

Az S-58-as blokk jobb blokkfelében egyszerűen egy gumidugóval zárták le a berúgótengely furatát. A gumidugót eltávolítva egyszerűen helyére lehet tolni a pedáltengelyt.

dscn1182.JPG

 A másik blokkfélben a berúgó tengely nyílása ugyanolyan, mint a pedáltengely nyílása, szóval ott nincs gond.

A pedáltengelyem sajnos nem  kifogástalan állapotú. Az elmúlt közel ötven évben történt ott valami meghibásodás, amit hegesztéssel orvosolt akkori gazdája.

dscn1168.JPG

Van egy másik, eredeti gyári, még soha be nem épített pedáltengelyem, de nem egészen pontosan olyan, mint ez. 

dscn1170.JPG

Középen, ahol a racsnis rész csúszik ide-oda, más a horony kialakítása, és a használtnál hosszabb is. A használt tengelyt nem tudom szétszedni, csak ha a hegesztést leköszörülöm róla - s úgy tűnik, az új tengelyre nem is passzolna minden rendesen. Szóval úgy döntöttem, a régi, hegesztett tengelyt használom, úgy, ahogy most össze van szerelve.

Ezzel viszont az a baj, hogy a jobb blokkfélbe nem tud rendesen a helyére csúszni, a hegesztéstől. A fentebbi képeknél említettem is, hogy a pedáltengely furata az S-52-es blokknál egy kb. 2mm-es lépcsős résszel kezdődik. Emiatt a bemélyítés miatt ott bentebb tudott kerülni a tengely.

A problémát kettős megoldással orvosoltam. Egyrészt, lereszeltem a hegesztés varratából a kiálló részeket.

 dscn1174.JPG

Másrészt bemélyítettem a pedáltengely furatát a lentebb látható precíziós műszerrel. Nagyon sokat nem akartam mélyíteni, nehogy túlságosan elvékonyodjon itt a blokk fala - ezért választottam a kettős megoldást.

dscn1177.JPG

Az S-58-as blokk belsejében minden marad a régi. Jelentős különbség egyébként sincs a két blokk szerkezete között. A sebességváltó a régebbi típusban "belső-" vagy "kiskörmös" volt (a képen felül), az újabban már "külső-" vagy "nagykörmös" - ezzel könnyebben a helyére csúszik a sebesség. A fogaskerekek fogszáma ugyanannyi.

Elkezdtem összeválogatni, hogy mik kerülnek majd az összeszerelendő blokkba. A két szétbontott blokk alkatrészeiből kiválogattam a jobb állapotúakat, a kevésbé kopottakat, valamint előszedtem az "új", gyári, még be nem szerelt alkatrészeimet. A kuplungkosárnál ért egy kis meglepetés:

dscn1186.JPG

A jobb oldali kuplungkosarat ugyan már megkapta a rozsda, de tökéletes állapotú, hiszen egy raktárban pihent negyven évet. Féltve őrzött kincs - amiről most kiderült, hogy nem tudom beépíteni - mert nem Rigába való (alighanem Komár lehet), a fogaskerék fogai a másik irányba dőlnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesriga.blog.hu/api/trackback/id/tr1412975572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása